Bezig met laden...

Door Kees Krijger
 

Terugkieke: 25 jaar Catclub Zeeland

In 2013 tijdens het 25e levensjaar van de club was het tijd om eens terug te kijken wat er in de afgelopen jaren zoal was voorgevallen. Daarvoor maakte Kees Krijger gebruik van de oude clubblaadjes en eigen herinneringen, maar ook van de informatie op de website. Veel informatie van de oude website is terug te vinden via The Wayback Machine, nl. http://www.archive.org Aanvullingen zijn van harte welkom.

1985-1987
Vanaf Camping De Paardekreek te Kortgene organiseert Ad van Dalen wedstrijden voor open catamarans. Het “clubgebouw/secretariaat” bestond uit een oude caravan, met daarin alle wedstrijdbenodigdheden als vlaggen ed. 
In die tijd lag er zeker op De Paardekreek een leuk aantal catamarans, waaronder Nacra 18 squares van Willem Lindhout en Ruud Pruim, een Tornado van Rudi Laeven en de Dart van Ad zelf. Andere zeilers kwamen naar de camping met hun cat op de trailer zoals Joop en Anita Wieles, Frans en Jeannet van Waas, de gebroeders Besouw, Wim en Karin Schipper en Kees Krijger en Els Remijnse.. Vanuit Wolphaartsdijk kwamen toen Albert Walrave en René van Hekken ieder op een eigen cat naar de wedstrijden van Catclub Yardstick toegezeild.

1988
In juni 1988 wordt in kantine “De Bagge” van De Paardekreek Catclub Zeeland opgericht. Er wordt o.a. besloten op zoek te gaan naar een eigen lokatie. In Brandingnieuws van november 1988 valt te lezen dat er al 40 catamarans bij de club varen.

1989
Na stemming in de Algemene Ledenvergadering wordt besloten samen te gaan werken met Gert Olthof en Jos Buijsrogge van het Surfhotel te Arnemuiden. De club biedt hier ligplaatsen aan voor haar leden. 
Dit jaar verschijnt ook het eerste nummer van het clubblad met in de redactie Els Remijnse, Joop Wieles en Albert Walrave. In het eerste nummer volop aandacht voor de uitslag van de enquête: “Wat wordt onze nieuwe locatie?” Tevens geeft het merendeel van de leden aan zowel op zaterdag als op zondag te willen wedstrijdzeilen. Tevens biedt René van Hekken zijn BIM A uit 1984 aan met een Jongkind tuig uit 1988 voor ƒ 7500. In 2007 heeft René deze cat echter nog steeds en wordt o.a. door verschillende leden met wisselend succes gebruikt in clubwedstrijden. 
De wintertraining o.l.v. Geert Schouten (“Aanvallen doe je in een windvlaag!!”) begint dat jaar op 5 maart en er wordt een toertocht georganiseerd van Westkapelle naar Knokke. Ook wordt er in 1998 een ploegentocht georganiseerd met startende teams in Kortgene, Oostwatering en het Surfhotel te Arnemuiden. Waarom zijn we daar eigenlijk mee gestopt.?
Het aantal leden groeit in 1989 van 40 naar 70 leden. In de PZC van 27-04-1989 valt te lezen: “De veronderstelling dat catamaranzeilers voor gevaar zorgen op het water, berust op een vooroordeel”, zegt Kees Krijger. “Ze denken dat we net als een automobilist, die te hard rijdt, brokken maken. Maar een catamaran heeft twee roeren die met elkaar verbonden zijn, waardoor hij heel wendbaar is”. (?) De eerste ledenlijst laat al de volgende namen zien: Gerie Acda, Ad van Dalen, Eddy Geudens, Mark Geuze, Willy van der Heyden, René van Hekken, Kees Krijger, Henk Landa, Geert Schouten, Els Remijnse, Jaap Straakenbroek, Bart Teurlings en Albert Walraven. Nog steeds zijn deze leden actief catamaranzeiler, maar hoe oud zijn al die mensen dan inmiddels wel niet? 

1990
De Ronde Veerse Meer is dit jaar tevens Prindle pointregatta en trekt daardoor 25 deelnemers maar wordt toch gewonnen door clubleden Jaap Straakenbroek en Barry Lupker. De Oosterschelde-mosseltocht weet 9 catamarans aan te trekken, waarbij er een tussenstop wordt gehouden bij “De Zeester” te Tholen. Later die dag worden er mosselen (gratis aangeboden door sponsor De Mosselkoning uit Goes) gekookt op het strand van Katseveer.
In dat jaar ook een estafette-race. De starters moesten na een baantje rond een aantal dukdalven weer terugkeren in een vierkant gevormd door boeien. In het vierkant moest de eerste deelnemer zijn emmertje gooien. Pas wanneer het team het vierkant had verlaten, mocht een teamgenoot het vierkant binnenvaren om zo snel mogelijk het emmertje op te pikken en vervolgens zijn rondje rond de dukdalven te varen. Veel hilariteit ontstaat door het missen van de emmertjes. Onder de deelnemers Henk en Mirjam Landa van team “Blauw”.
In 1990 wordt een aanvraag ingediend door het bestuur bij de Gemeente Veere voor een locatie aan het strand van Vrouwenpolder.

1991
Dit jaar begint goed met maar liefst 60 deelnemers aan de nieuwjaarsreceptie en 10 deelnemers aan de Voorjaarsbokaal (10 t/m 31 maart). De club krijgt de eerste eigen locatie aan het strand van Vrouwenpolder. Tevens ontstaan er dat jaar problemen bij het Surfhotel door extreme prijsverhogingen van het liggeld. Hierdoor wordt besloten als club niet deel te nemen aan de Witte Raaf Bokaal, waardoor vanaf seizoen 1992 de club niet meer welkom zal zijn bij het hotel. Mede daardoor onderzoekt het bestuur of een eigen locatie mogelijk is aan de Piet, bij het Zilveren Schor of bij De Schotsman. 
Clubwedstrijden zijn populair en trekken tussen de 20 a 30 deelnemers per wedstrijd en worden vaak gewonnen door Geert en Liesbeth Schouten.. Jaap Straakenbroek en Barrie Lupker winnen dat jaar op een Prindle 19 het "Hull Flying Kampioenschap” met 225 seconden! 
In Vrouwenpolder wordt aan Breezand de zeelocatie in gebruik genomen. Door de inzet van met name Fred Hillebrand en Ron van der Kuyl liggen er dat jaar op een gegeven moment 15 catamarans, waarvan 11 met een vaste ligplaats. Er is hekwerk en een container, maar deze is nog niet ingericht aangezien “we het te druk hebben met zeilen!”.

1992
Bemiddeling van de Gemeente Arnemuiden tussen Catclub Zeeland en de ondernemers van het Sporthotel.leidt tot een verlaging van de liggelden. Inmiddels gaat de club door met de voorbereiding voor een eigen lokatie door de verkoop van obligaties.
Bijzondere activiteiten bestaan dit jaar uit het bezoeken van een ski-school en een watersportbeurs in Parijs.
Jaap Straakenbroek zeilt in 92 met een Miracle met wings en brengt daarmee een discussie op gang over het juiste handicapcijfer!? Het wedstrijdcomité weigert zijn inschrijving, omdat door de toegenomen breedte voordeel behaald zou kunnen worden!? Dat jaar werd er zeer fanatiek gezeild, wat zelfs leidde tot het meenemen van weegschalen voor het controleren van de winnende Hobie 16 van Geert en Liesbeth. In de stromende regen werd een gewicht vastgesteld van 156 kilo. Ondanks/dankzij(!?) dat gewicht wisten zij in 92 toch 7e te worden op de EK Hobie 16.
Veel clubleden gingen dat jaar met hun NACRA naar de EK in St. Lunaire te Frankrijk, maar deden uiteindelijk uit protest niet mee, omdat met/zonder spi geen verschil maakte in handicap.
Op zee worden er inmiddels ook wedstrijden georganiseerd met in 1992 voor de eerste maal een Banana Beach Trophy. Initiatiefnemers zijn Geert en Liesbeth Schouten, die beweren hun successen op de Hobie 16 te danken te hebben aan het eten van veel bananen   

1993
De club sluit een nieuw contract met de nieuwe eigenaar van het Sporthotel, de duitser Jurgen Gocht. Er komt een oeververbetering en tevens vestigt zich een duikclub in het Sporthotel.
Op zeilgebied doet de spinaker zijn intrede. Maar liefst 5 leden bestellen gezamenlijk een spinaker bij Scaldis Sails en het beslag bij SICAT. Oud-voorzitter Wim Schipper is daarvan de eigenaar en importeert Myst─ùre-Catamarans.
Fred Hillebrand regelt dit jaar 3 * 20 ft containers, 1 garage, 2 portocabins en 15 ton vuren balken. In maart dat jaar wordt het eerste clubgebouw gebouwd op het strand van Vrouwenpolder. Bovendien loopt het aantal verhuurde ligplaatsen op zee op tot 30 stuks. Ook wordt door toedoen van Geert Schouten een Hobie Pointregatta op zee georganiseerd met als “hoogtepunt” het instorten van een Hobie 16 genaamd Caput Quaerere Nili. Bij het slepen van de Hobie naar de vloedlijn brak de voorbeam en woei de loefromp over de lijromp heen! Schitterende foto's zijn het resultaat. 
Doordat veel aandacht naar zee gaat, worden er op het Meer negatieve klanken vernomen. René van Hekken schrijft in een ingezonden brief: “Zeker is dat er een aantal mensen gefrustreerd raken door de huidige gang van zaken, zozeer zelfs dat er geprobeerd is een eigen club op te richten”. In de brief volgt een oproep zich in te gaan zetten voor de club: “Blijf niet langs de kant staan mopperen, maar zet je in voor een club, die als enige in Nederland de beschikking heeft over twee schitterende locaties”.

1994
De onkosten voor de oeververbetering bij het Sporthotel worden rechtstreeks doorberekend aan de leden van Catclub Zeeland. Over een periode van 3 jaar moet ieder jaar ƒ 35,00 extra worden betaald.
65% van de ligplaatshouders bij het Sporthotel is echter geen lid en moet bovendien niets betalen voor de oeververbetering. Het is dus interessanter om geen lid te zijn en René van Hekken spreekt dat jaar dan ook tijdens een Algemene Ledenvergadering over de Sporthel i.p.v. Sporthotel.. De contacten met uitbater Johan van Houdt zijn echter dat jaar zeer goed. mede door de gezellige bar van het hotel.
Daaf Schipper weet dat jaar de aandacht van de Provinciale Zeeuwse Courant te trekken met het hoge pachtgeld dat de club op zee moet betalen. “Volgens D. Schipper, woordvoerder van de Catclub, betaalt zijn club ongeveer evenveel als een strandpaviljoen. De tariefsverhoging naar ƒ 6000 doorberekenen in de liggelden vindt Daaf geen optie: “Als het zo doorgaat kunnen alleen mensen met veel geld lid worden. We willen geen elite-club worden”.
De promotie van het catamaranzeilen op zee beleeft hoogtijdagen, mede veroorzaakt door het hoge aantal vrijgezelle stuurmannen. Zo kwamen dankzij Fred 30 jongedames uit Zwolle en dankzij Piet 10 dames uit Brabant naar zee toe, waarmee resp. 16 en 11 stuurmannen dolgraag wilden zeilen.. Bij wedstrijden was de deelname dat jaar altijd veel lager en nu ann0 2008 blijkt een dergelijke opkomst voorlopig onhaalbaar.

1995
Het hotel wordt doorverkocht aan René Coltof (later bekend geworden als de “loopjongen” van Willem Endstra in Italië) en Deine Leynse gaat het hotel voor hem exploiteren. De club int de liggelden voor het Badhotel. Datzelfde jaar wordt het hotel weer doorverkocht aan de heer Verschoor.
Dat jaar belandt Martin Franke met vriendin Barbara (Beach Bum) met onze clubtractor door een mankement aan de remmen in de fietsenrekken. Fred Hillebrand en Robbert Kant organiseren een heuse “duwamarantocht” met welgeteld 1 deelnemende Tornado. Om 17.30 uur wordt er gestart bij het Surfhotel, 18.15 gefinished bij de Veerse Dam, Tornado op de dolly gezet, lopend en duwend richting friettent, pauze, 19.15 uur te water bij De Banjaard om rond 19.35 uur te finishen bij onze zeelocatie. Misschien een idee voor de Meerzeilers om zo naar de Banana Beach Trophy te komen!!!
Maar liefst 8 Hurricanes nemen deel aan Ronde Veerse Meer ivm een Hurricane Pointregatta. 
André Olijslager verleent graag medewerking met de clubmotorboot aan opnames voor de film “De Zeemeerman”, ook omdat Tatjana daarin meespeelt. Bovendien reageert André in het clubblad op de kwaliteit van de Beach Bums op onze club, want tot zijn grote spijt zijn dit veelal de Bums van jonge kinderen. “Wie tegenwoordig in of bij het clubgebouw komt, wordt geconfronteerd met wiegjes, flesjes, dekentjes, wandelwagentjes, spenen, wegwerpluiers, Liga enz.” Hoe het ook kan illustreert André door een artikel over de tocht van Roel van der Mast en Sam Boersma op hun Mystere 6.0XL naar Engeland.

1996
Op de ledenvergadering wordt besloten de financiën van de club over beide locaties te splitsen en naar ratio te verdelen. De nieuwe eigenaar van het Sporthotel, de heer Verschoor, is volop aan het verbouwen, waardoor de zeilopslag verdwijnt. Ondanks dat er wordt geëxperimenteerd met een zandoever verbreekt de heer Verschoor het contract met Catclub Zeeland. Er wordt nog geprobeerd om zelf de oever te gaan pachten bij het hotel, maar hiervoor krijgt de club geen toestemming. Wel krijgt het Recreatieschap toestemming parkeergelden (ƒ 7,50 per dag) te innen via chipkaarten (falend systeem!) langs de oevers van het Veerse Meer. Het bestuur van de club start besprekingen met de Gemeente Goes over een locatie aan De Piet.
De fascinatie voor Beachbums krijgt een vervolg door een ingezonden stuk van Barbara, die dreigt wanbetalers op een “beminnelijke” manier er aan te herinneren hun betalingen op tijd te voldoen. Ook Geert Schouten(“Ik heb leren lopen op een zeilboot!”) en Liesbeth Dekker (ooit begonnen als cursiste van Geert op een zeilkamp van haar school) verklaren in het Brabants Dagblad te vertoeven in “de wereld van hoog opgesneden bikini-broekjes en bonte boxershorts” oftewel de Hobie Kampioenschappen all-over-the-world. Zo werd er in 1993 in Guadaloupe (41e), La Rochelle in 1994 (40e), Mexico in 1995 (17e) en in Dubai in 1996 (16e) gescoord op een Hobie 16. Reflectie was er toen ook: “Above all, it’s fun”.
15 augustus 1996 vernielt een storm te Vrouwenpolder de Supercat 20 van Remco van Ommeren. Inmiddels geniet deze Supercat bekendheid als het ultieme meerjarenproject van Robbert Kant en Daaf Schipper. Thans staat deze Supercat 20 dus te koop!!
Op zee wordt de Ford Major uit 1953 (43 jaar oud!) vervangen door een International 724 4wd uit 1980. Deze mag alleen bestuurd worden door enkele “gezalfden”.
De animo voor het wedstrijdzeilen is sterk aan het teruglopen, ondanks het vervallen van inschrijfgelden. Waren er in 1995 nog gemiddeld 11 deelnemers bij een clubwedstrijd; in 1996 waren dat er slechts 7. Mogelijke verklaringen zijn de hegemonie van het team Seghers/Van Noten en/of de zeer slechte verstandhouding met de uitbater van het Sporthotel.

1997
Dankzij de inzet van Robbert Kant en Daaf Schipper krijgt de club toestemming een eigen locatie te beginnen op De Piet, waarmee aan de belangrijkste voorwaarde is voldaan voor een volwaardig verenigingsleven aan het Meer. Uit een enquête was al gebleken dat zich 26 leden hadden aangemeld voor een ligplaats aan het Veerse Meer. In de begroting van dat jaar is ƒ 10.000 opgenomen voor het plaatsen van containers, hekwerk en aanpassing van de wal.
Ron van der Kuyl wordt dit jaar bekend als de man die meterkasten af laat branden en met zorg aangelegde telefoonkabels kapot trekt met de tractor. Zijn voorstel om voor iedere 10kg extra aan bemanning de handicap met 1 punt te verhogen wordt echter dat jaar niet toegepast. Ron zou in zijn geval met Frank Feij op de NACRA 6.0 door hun gewicht van 188 kg op een handicap komen van 104! (ipv 100)
De zeelocatie wordt dat jaar verrijkt met een echte bar. Daaf Schipper schrijft: 
“Jawel, een bar. Hij heeft de afmeting naar gelang de belangrijkheid die menig strandlid aan dit fenomeen toedicht. Het halve clubhuis dus!!!!. Deze bar is een kantelpunt in de historie van onze club. Mocht iemand zich afvragen wat die catamarans op die parking van die strandtent in Vrouwenpolder betekenen, zeg dan dat het relikwieën zijn uit een grijs verleden en dat deze horeca-uitspanning is begonnen als zeilclub”.
In 1997 ook veel pechvogels, waaronder Kees Krijger. Samen met Robbert Kant wordt er afgereisd naar Sint Maarten om deel te nemen aan de Heineken Regatta op een NACRA 5.5sl. Al tijdens het lossen van de rompen uit de container schiet het echter in Kees zijn rug met een beknelde zenuw als gevolg. Die week kan Kees dus absoluut niet zeilen en moet Robbert op zoek naar bemanning. Een blonde juffrouw wil graag mee en blijkt tijdens het zeilen zo’n beetje op het water geboren te zijn! Toen iedereen al weer terug naar Nederland was, lag Kees nog aan de pijnstillers op Sint Maarten, omdat hij alleen liggend vervoerd kon worden. De reguliere terugvlucht zat bomvol door alle deelnemers aan de Heineken Regatta, dus moest er een week gewacht worden op een vliegtuig met 6 vrije stoelen. Die stoelen werden omgebouwd tot bed met daarom heen een keurig scherm! Een broeder escorteert Kees van St. Maarten naar Puerto Rico om vervolgens naar Parijs te vliegen. Vandaar met een ambulance richting Gapinge, alwaar de komst van de ambulance zorgde voor een oploopje van bezorgde buren. Na hersteld te zijn van zijn rugklachten wordt besloten over te gaan op de aanschaf van een Inter 18. De dag dat deze nieuwe cat op het strand van Vrouwenpolder wordt gezet, vraagt Jaap Straakenbroek Kees nog even mee op zijn boot. Bij halve-wind en dubbel trapeze kijken beide heren te veel naar hun zeiltjes, waarop er met grote snelheid over de kop wordt geslagen door een zandbank te raken met de zwaarden. Kees verbrijzelt daarbij zijn trouwvinger (?!), maar Jaap en zijn boot hebben niets. Wederom was Kees dus weer enkele weken uitgeschakeld.
Ook Paul Desmet en Daaf Schipper hebben pech op een NACRA 5.5, want zij zien bij Beaufort 5 op zee tijdens het spi-rak hun complete tuigage over boord gaan. Uren later keren zij uiteindelijk dorstig terug op de club en dan komt de grootste pech: een lege koelkast!!!
 
1998
In dit jaar bestaat de club al weer 10 jaar, het geen gevierd wordt met een groot feest in augustus op de strandlokatie met een geluidsinstallatie die tot in Renesse te horen is. Zo werd er ten langen leste  na lange discussies een echte feesttent opgebouwd, waardoor er tot vroeg in de morgen kon worden doorgefeest. Volgens Ronald Meulenberg bewoog er de ochtend na het feest iemand langzaam over het strand met een hoofd, dat volgens de geruchten nog het meeste leek op een bitterkoekje. Op de Veerse Meer lokatie is Marjan Hoondert actief bezig met de plannen voor een nieuw clubgebouw en weet Patrick Meijers dankzij zijn contacten bij Rijkswaterstaat toestemming te krijgen om een opening in de stenen dam (vooroeververdediging) te laten graven voor de lokatie.
Jaap Straakenbroek kan niet de juiste catamaran vinden, dus bouwt zijn Jastra 21 helemaal zelf met de volgende specificaties:
Lengte:          6:30 m,
Breedte:         3:60 m,
Carbonmast: 11 meter,
Grootzeil:       21 m2,
Fok:                6m2,
Spi:                 30 m2.
Voor die tijd een bijzonder project met als doel de Ronde om Texel te gaan winnen. Met diezelfde Jastra zeilt Jaap als training samen met Willy Beyens naar Texel toe. Ze vertrekken met windkracht 5  om uiteindelijk alleen op fok met windkracht 7 bij Texel aan te komen! De golven komen tijdens de tocht van alle kanten, hetgeen Willy vergelijkt met "in den wasmachien"! De gezeilde tijd van deze tocht van 240 kilometer is 9 uur, 24 minuten en 36 seconden, dus gemiddeld toch zo’n 25 km per uur. De heren zeilen niet terug naar Zeeland, maar bellen Kees Krijger met het verzoek hen op te halen. Ook Fred Hillebrand en Ralf Klausman zeilen met de Saccabona (Dart Hawk) naar Texel. Geert Schouten zeilt dat jaar voor de tweede keer samen met Robbert Kant en wel op het Gardameer in Italië met als resultaat een eerste plaats op het Europees Kampioenschap Hobie Tiger, hetgeen later feestelijk gevierd wordt in Grieks restaurant Rhodos te Middelburg met zo’n 20 leden. Dieptepunt is dat jaar de noordwesterstorm van 11 Beaufort in de nacht van 13 en 14 september, die heel veel schade veroorzaakt aan de Nacra 5.5 van Paul Smets, maar ook aan andere catamarans.
 
1999
Tijdens de ALV in januari merkt André Olijslager op dat het nuttig zou zijn ouwe zakken met zand rond het clubgebouw op zee te leggen om verder wegspoelen van zand te voorkomen, ook omdat sommige palen op dat moment minder dan 1 meter in het zand steken. 16 februari schrijft echter de PZC: “Vrouwenpolder -  De eerste storm in dit jaar heeft direct zijn sporen achtergelaten. Het strand bij Vrouwenpolder heeft de laatste dagen veel te verduren gehad. Ook het clubgebouw op hoge palen van Catclub Zeeland op het strand bij de overgang Oranjezon (?) is ‘compleet door de zee opgeslokt’. Al met al werd er tijdens Pinksteren mede dankzij het “fantastische” weer een nieuw dieptepunt in de clubhistorie gescoord, omdat toen ineens bleek dat je op het strand met slecht weer niets te zoeken hebt. Ons leed werd bovendien nog eens vergroot door het aanzicht van de nieuwbouw van friettent “De Zandpunt”. Veel later zou blijken dat de verbouwing van “De Zandput” voor de club niet ongelegen kwam, want dankzij de inspanningen van voorzitter Daaf Schipper kan de gratis gekregen oude friettent  dienst gaan doen als nieuw clubgebouw. Fred Hillebrand stelde vervolgens ook weer niet teleur en zorgde eveneens als in het verleden voor het nodige materiaal om het clubgebouw op te kunnen neerzetten. Tijdens het plaatsen van het nieuwe clubgebouw blijkt opeens het volgende: “Op het strand is iedereen directeur!” 10 juli wordt met succes getest dat het nieuwe clubgebouw “partyproof” is!!! Op het Veerse Meer heerst dat jaar woede over het plaatsen van slagbomen bij de toeleidende en uitgaande wegen naar en van de oevers van het Veerse Meer. Naast de slagbomen verrijzen portiersloges voor het innen van parkeergelden. Deze gelden zijn nodig om de terreinen rond het Veerse Meer te kunnen onderhouden. Tegenstanders beweren oa. dat je toch ook niet betaalt voor een bezoek aan het strand! Fred Hillebrand weet dit jaar de PZC te halen, want “Hillebrand doet voor plezier mee aan ’s werelds grootste catamaranrace”. Ter voorbereiding gaat hij per fiets van Veere naar Texel, zodat Ralf Klausman vanuit Duitsland met de auto en de catamaran richting Texel niet om hoeft te rijden!!! Fred beweert verder: “Ik wil bij de eerste tweehonderd eindigen, maar dat haal je met de ogen dicht”. Het werd uiteindelijk een dnf, maar Daaf Schipper en Robbert Kant vallen wel op, want zij scoren resp. een tweede en derde plaats in het Prindle 19 klassement van Texel.
 
2000
Dit jaar zal na heel veel moeite door oa. Marjan Hoondert in verband met de artikel 19 regeling door de Gemeente Goes dan eindelijk toestemming gegeven worden voor de bouw van een nieuw clubgebouw op het Veerse Meer, mede mogelijk gemaakt door de uitgifte van 6200 gulden aan obligaties. 25 april wordt gestart met de bouw en twee dagen later stond er een heus clubgebouw, dat meteen al informeel ingewijd wordt tijdens de Ronde Veerse Meer op 7 mei dat jaar. Marjan Hoondert wijdt in het clubblad een extra woord van dank aan Bart Teurlings. Met zijn tomeloze inzet (er werden zelfs geen koffiepauzes gegund) heeft hij enorm veel werk verzet en zal dat ongetwijfeld blijven doen. Dat blijkt in mei 2013 nog steeds te kloppen, waarvoor hulde in de vorm van een ere-lidmaatschap! Het clubblad wordt vanaf 2000 ondersteund door een website, die is gemaakt door Rob van den Broek. Aanvankelijk werd gedacht dat beide media van website en clubblad naast elkaar zouden kunnen blijven bestaan, maar 2001 blijkt het laatste jaar te worden waarin 2 clubbladen worden uitgegeven.
 
2001
Tijdens de ALV wordt Kees Krijger aangenaam verrast, omdat hij tot ere-lid wordt gebombardeerd als dank voor vele bestuurs-, redactie-, bar-, wedstrijdcommissie- en kascommissiewerkzaamheden. Het bestuur strijdt tegen de hoge pachtgelden op het strand, die tot de hoogste behoren van heel Nederland. Als protest voldoet de club niet aan de eisen van de welstandscommissie, want er is discussie over de juiste kleur van de gebouwen. De redactie van het clubblad, bestaande uit Marjan Hoondert en Karina Wijnands, ervaart hoe moeilijk het is om kopij van leden te ontvangen. Oud-redacteur Kees Krijger kan het niet laten kopij op te sturen, maar de overige leden laten het afweten.16 april 2001 wordt het nieuwe clubgebouw op het Veerse Meer officieel geopend, o.a. uitgerust met een z.g.a.n. gratis geschonken keukenblok door Piet Hendrix. Op zee wordt er voor het eerst geoefend met de reddingsbrigades, want het is natuurlijk belangrijk dat zij bij calamiteiten goed weten hoe zij catzeilers kunnen helpen. Willy Beyens onderneemt een tocht naar Oudeschild met zijn Private Dancer, een Spyder kajuitcatamaran. Veel tegenslag: een gebroken zwaard en  zowel voor- als achterbeam scheuren tijdens deze tocht. Het laatste clubblad (13e jaargang nr.2) heeft als middenpagina een kleurplaat, welke gemaakt is door Sabrina Hoondert. Vanaf dat laatste nummer wordt alle informatie alleen nog verspreid via e-mail en de website http://www.catclubzeeland.nl. Mede dankzij http://www.archive.org is de informatie van de website vanaf 2001 voor een groot deel terug te vinden.     
 
2002     
In mei wordt een nieuwe huurovereenkomst getekend met de Strandstichting voor onbepaalde tijd voor de zeelokatie. De pacht wordt teruggebracht van ƒ 5747 naar € 1554 en over het jaar 2001 ontvangt de club een creditnota. Fred Hillebrand regelt nieuwe containers voor zee; geen oplossing voor parkeerproblemen. Het Veerse Meer heeft reeds 36 ligplaatshouders op de nieuwe lokatie, dus uitbreiding wordt al overwogen. In november dat jaar meldt  Bart Teurlings  dat hij voor 2003 meer dan 50 leden voor het Meer verwacht. Ook vraagt hij een verdeelsleutel voor de budgetten van Noordzee en Meer in te gaan stellen, gezien de verschillen in bezetting van beide lokaties. Fred Hillebrand en André Olijslager kopen in 2002 allebei een Auscat, waardoor er nu 3 nieuwe A-Cats op de club varen. Fred zegt: “Lekker licht en van niemand afhankelijk!” Eerder had Rob van de Broek al een knalgele Franse A-cat gekocht!
25 augustus 2002  was het weer zo ver, de 11e Banana Beach Trophy werd aangekondigd met als eerste manche een BBQ-party op het strand op zaterdagavond. De opkomst was zeer hoog. Deze eerste manche verliep in bijzondere Banana Beach stijl, hetgeen als oorzaak gezien moet worden van het feit dat de uitslag ietwat in het ongerede is geraakt. Het is nog wel bekend dat des nachts om drie uur een collectieve naaktduik in zee is genomen, waarschijnlijk omdat men tegen die tijd vergeten was dat normaal gesproken je eerst een cat in het water doet en daar dan opspringt. Afijn, toen de organisatie zondagochtend arriveerde, werden er al flinke pogingen ondernomen om te praten en de gebakken eieren met spek te consumeren. Dat ging sommigen wat beter af dan anderen…… 
 
2003
Frits Bazen en Kees Derks lobbyen om op zeilvakantie te gaan naar Spanje in de week van 26 april t/m 3 mei, samen met Rob Harms en zijn vriendin. Jaap Straakenbroek wint in 2003 samen met Dick Nieuwenhuis op een M20 Ronde Tiengemeten. Zijn verslag: “Daardoor nam de druk giga toe en mochten we geen enkele fout meer maken , want met dit weer is een verkeerde klap catastrofaal. Toen de spi omhoog en gelijk de wind opgezocht en weer via de noordkant terug. Ondertussen kwam de 2de cat ongeveer op 5 min na ons door de gate . Onze voorsprong leek voldoende om te winnen, ongeveer 15 min. De wind nam steeds meer af en we begonnen toch wat nerveus te worden, stel dat de wind vanaf de achterhoede weer toeneemt. Maar het tegendeel gebeurde , de wind zakte in, en we konden , al was het tergend langzaam onder spi finishen. De 2de cat kwam pas meer dan een half uur na ons binnen. We werden feestelijk ontvangen met bloemen en champagne. Normaal duurt de spanning tot aan de prijsuitreiking , maar nu werd al snel duidelijk dat we op handicap ook 1ste waren.” Bij de prijsuitreiking kregen we 4 prijzen nl;
· first finisher
· 1ste open klasse
· 1ste tot handicap 104
· 1ste overall
Echt te gek voor woorden, want na 14 jaar deelname aan RTG is het dan toch eindelijk een keer gelukt.

2004
Op het Veerse Meer worden de oude containers vervangen door twee geschakelde porta-cabins, geschonken door architect Hans Wijfels, die ze overhoudt na het afronden van een groot bouwproject.  De Veerse Meerlokatie wordt uitgebreid met 45 * 10 meter, zodat er dat jaar 66 ligplaatsen kunnen worden verhuurd. Bijzonder dat jaar is dat er 9 leden op 24 april gaan strandzeilen in De Panne . Colin Minderhout legt een nieuwe vloer in het clubgebouw op zee, helemaal alleen…., want dan kan hij lekker rustig werken. De Zodiac wordt gejat op het Veerse Meer: "Het is triest, want door de slagboom open te breken en een gat in het hek te knippen is de "reddingsboot" met trailer van het Veerse Meer gestolen. Zelfs als je spullen achter een hek en op slot slaan wordt het nog gestolen!!!" Op het strand ontstaat er discussie over wat wel/niet is toegestaan, waardoor 7 do’s and don’ts worden opgersteld, waaronder de volgende punten:
-         Balans tussen leden/niet-leden op het terras moet redelijk zijn
-         Er komt een gastenlijst op het bord
-         Er komt een inschrijflijst om mee te eten op zaterdagavond
-         Gastvrijheid staat bij CcZ hoog in het vaandel, daarom zijn gasten altijd welkom, alleen niet structureel
 
2005
Gesprekken  met de gemeente Veere over parkeerplaatsen in Vrouwenpolder voor de strandlokatie leveren niets op. Eerst lijkt alles geregeld, maar uiteindelijk wordt alles toch weer afgewezen.
In de PZC staat: ”Het bewijs van de Cruijffiaanse wijsheid dat elk voordeel een nadeel in zich houdt, ligt in het Veerse Meer. Sinds de ingebruikname van de verversingssluis Katse Heule in mei vorig jaar is het meer tussen Noord- en Zuid-Beveland en Walcheren aanmerkelijk gezonder geworden. Een verbetering dus. Dat zal evenwel niet iedereen zeggen van een gevolg van de verversing met water uit de Oosterschelde: in het Veerse Meer komen nu weer kwallen voor.” 
Vanaf 2011 wordt gesproken van een kwallenplaag, want Omroep Zeeland rapporteert:“VEERE - In het Veerse komen dit jaar zo'n 50 kwallen per kubieke meter voor. In 2010 waren dat er nog 20 tot 30 per kubieke meter. De oorzaken van de toename is dat de temperatuur van het water hoger ligt, de kwallen weinig tot geen natuurlijke vijanden heeft en dat ze het goed doen in gesloten systemen, zoals het Veerse Meer.” 
In 2005 gaat het Catclub Zeeland voor de wind, want door de groei van het aantal leden en een goed financieel beleid staat eind 2005 maar liefst € 40000 genoteerd als eindsaldo.  
 
 
2006
Op het   Veerse Meer ligt vanaf 2006 de nieuwe Eagle 20 Carbon van Jaap Straakenbroek.   Indrukwekkende boot van 20 foot, 3 meter breed, Marstrom mast van 10.50   meter! Grootzeil meer dan 20m2, kortom een zeer extreme catamaran met een   handicap van 89! Dat moet dus erg snel gaan!!! Jaap gaat voor de line-honours   bij de Ronde om Texel, wat tot de mogelijkheden moet behoren. Eerder won Jaap   al Hoek van Holland-Scheveningen, Ronde Tiengemeten en Ronde Veerse Meer.
De website van Catclub Zeeland wordt inmiddels goed bezocht, want op het zoekwoord CATCLUB krijg je bij Google binnen 0,05 seconden 91000 links te zien. Bovenaan de lijst van resultaten staat Catclub Zeeland, dankzij meer dan 90000 hits binnen 9 maanden. Een knappe prestatie voor een niet gesponsorde link. Dat zoeken op het trefwoord Catclub kan leiden tot bijzondere resultaten bewijzen de volgende links als Pussy Deluxe??, Das Leben kann manchmal richtig hart sein en de site CATerpillar-machinisten! Binnenkort misschien naast de lokatie op het Meer en op Zee een derde lokatie voor buiten het zeilseizoen. Even de statuten aanpassen en ons ledental kan weer groeien!
OP de ALV wordt er tijdens de rondvraag gesteld dat er weinig betrokkenheid is tussen de Meer- en Zeeleden, dus zal er in de toekomst naar gestreefd moeten worden meer gezamenlijke evenementen te organiseren. 
 
2007
Zaterdag 11 augustus stond de toertocht van het Veerse Meer naar de Oosterschelde gepland. Anneke Nikkels had voor iedereen een geplastificeerde kaart van de Oosterschelde gemaakt en een route uitgezet. Eindelijk ging de al jaren geplande toertocht toch een keer van start. Iedereen had veel zin om eens lekker de ruimte te hebben bij het zeilen en op de Oosterschelde te gaan knallen. Lunchpakketten, veel touwwerk, benzine en stootwillen werden in de motorboot gezet. Duidelijk was al wel dat er weinig wind stond en de voorspelling was dat dat heel de dag zo zou zijn. Na een bakje koffie/thee en een briefing konden we met 5 boten en een begeleidende motorboot om 10.15 uur vertrekken. 
10 augustus 2007 zijn 2 Hobie Dragoons opgehaald in 's Gravenzande om de komende jaren in te gaan zetten op Catclub Zeeland voor het jeugdzeilen met catamarans. Dat was nog een heel probleem, want de Duitse trailer van Caroline Imlau zorgde voor een elektrische storing op de BMW van Kees Krijger, maar gelukkig niet op de Audi van Geert Schouten. Door jeugdcommissaris Geert Schouten wordt het jeugdprogramma “Jonge Helden” gepresenteerd. Doel van het junioren catzeil programma is om kinderen, die graag catamaran willen zeilen,  die mogelijkheid te bieden en ze daarbij op te leiden tot op wedstrijdniveau. 
Jo Valente doet verslag vanuit Floriada, waar hij deelneemt aan de wereldkampioenschappen A-Cat. “Gisteren heb ik definitief moeten opgeven. De scheur op de linkerromp (bij de zwaardkast) is tijdens de aanloop naar de ochtendwedstrijd, door de wederom heftige chop verder doorgescheurd. De boot begon water te maken en daarmee eindigde deze voor mij teleurstellende WK. Vandaag (16-11-2007) staat er op dit moment 20 tot 22 knopen en de wedstrijdleiding zal waarschijnlijk de uitstelvlag hijsen. Vanavond zijn de sluitingsfestiviteiten en morgen gaan we de boten in de container brengen en dan is het voorbij. Ashby lijkt wederom te gaan winnen; gisteren deed hij goede zaken.”
Groet, Jo Valente
 
2008
Het is ze   gelukt! Geert en Thomas Schouten op het podium!!   Na aanvankelijk tweede te hebben gestaan, zijn onze leden Geert en Thomas   knap derde over-all geworden op de Hobie Dragoon Wereldkampioenschappen in   Langebaan te Zuid-Afrika. Proficiat!
Met prachtig weer, zon en een matige wind is de Pinksterrace aan het Veerse Meer gezeild. Mede door een aantal gastzeilers, die de A-Cat clinic had gevolgd van Piet Saarberg en het geleerde graag in de praktijk wilde brengen, was het aantal deelnemers 20! De wedstrijdleider van de dag was Rudy Waterschoot,  die met hulp van zijn wederhelft (startprocedure en tijden noteren) 2 wedstrijden had uitgezet. Beide wedstrijden gingen als volgt: start voor het clubhuis, richting Geersdijk, boei 36 (BB) terug naar boei 60 (BB) en finishen.
Tussen de wedstrijdjes door was er voor eten en drinken gezorgd, zodat de organisatie dus dik in orde was. De A-Cat zeilers hadden (weer) geluk met de matige wind, maar ze zeilden ook een goede wedstrijd.
De 1e race waren Willie en Arthur als eerste binnen, maar ze moesten op handicap toch afleggen tegen de A-Cat familie. Niettemin toch een goede prestatie. 
Grote vreugde ontstaat onder de leden van het Veerse Meer, door de vergrote opening in de stenen dam voor de locatie op het Veerse Meer. In de toekomst kunnen de zeilers nu in trapeze gaan vertrekken! Hulde voor de medewerkers van het Waterschap Zeeuwse Eilanden die dit binnen een week na afspraak hebben geregeld.
Bijzonder dat jaar is dat er een  AUSCAT MARK V wordt gekocht door Geert Schouten; zelfs mensen met Hobie-bloed in hun aderen gaan A-CAT zeilen!!!
Dit jaar heeft Bart Teurlings weer veel voor onze club gedaan. Vanuit het verre St. Anthonis in Brabant was hij afgereisd om aanwezig te kunnen zijn bij het plaatsen van het hek in verband met de uitbreiding van het aantal ligplaatsen. Het resultaat mag er zijn!!!
Het jeugdzeilen kent in het eerste jaar de volgende hoogtepunten:
a. We hebben dit seizoen maar liefst 24 kinderen op de Dragoons gehad. Twaalf daar van hebben de training doorlopen. Tien daarvan willen volgend jaar weer meedoen.
b. We zijn in 2008 gestart met drie Dragoons. In het najaar waren er al vier. In 2009 zullen we met vijf Dragoons verder gaan.
c. Drie zeer enthousiaste trainers (Katja, Susanne, Gert Jan).
Tevens wordt er op 28-04-2008 bij Sauer & Oonk Notarissen te Vlissingen getekend voor de nieuws statuten van Catclub Zeeland. Deze statuten worden samen met het huishoudelijk reglement gebundeld in het boekje “Reilen en Zeilen”, dat op kosten van BAM Woningbouw wordt afgedrukt. 
 
2009
In 2009 wordt er een bouwcommissie ingesteld om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om een gebouw voor het jeugdzeilen inclusief berging voor de motorboot  te realiseren. Een en ander is mogelijk dankzij de riante kaspositie van de club; er is op een gegeven moment zelfs € 66000 in kas!
Het contract voor de Veerse Meerlokatie met het Waterschap wordt verlengd tot 2052. Daarnaast begint het NFB gesprekken met het Watersportverbond om in de toekomst mogelijk te gaan samenwerken.
Er zijn in 2009 verkenningen uitgevoerd naar de investering in een extra clubgebouw. Uit een aantal offertes is op dit moment een aanbieding van de firma BOHA met 27.000 euro de laagste. Het is houtskeletbouw en  technisch goed. De ledenvergadering is in principe akkoord met uitbreiding. Na uitgebreide discussie zegt het bestuur toe e.e.a.verder uit te werken en op termijn met een definitief voorstel te komen. Hiervoor zal dan aan de leden goedkeuring worden gevraagd, eventueel digitaal. De leden zijn in de ledenvergadering positief over toetreding tot het KNWV, maar aangezien recent is bekend geworden dat de NFB samenwerking zoekt met het verbond, wordt besloten om deze ontwikkelingen eerst af te wachten en voorlopig geen actie te ondernemen.
In de buitengewone ledenvergadering van najaar 2009 geeft Henk Nieboer toelichting op de offerte voor een nieuw clubgebouw ter waarde van 31.416 euro. Na discussie over enkel- of dubbelwandige uitvoering gaat de vergadering akkoord met de voorgestelde dubbelwandige uitvoering, zonder isolatie. De algemene mening is dat het gebouw naast zijn functies ook een visitekaartje van CCZ is.
2009 is het tweede jaar van het jeugdzeilen waarin Geert niets anders dan succes kan melden:
1. Training met 5 Dragoons en een Hobie 14;
2. Vijf nieuwe cursisten;
3. Met een deel van de jonge helden ook wedstrijden gezeild, EK, NK en BK met uitstekende resultaten, 2e plaats op EK Dragoon met 17 deelnemers uit 8 landen; 4. Prima en enthousiaste trainers Gertjan de Back, Katja Gilissen en Menno Vercouteren;
5. Veel aandacht en support vanuit de bestuurders, ouders en leden, ook nieuwe aanmeldingen om te helpen. Het komende clubhuis is daarvan een fraai resultaat; enz. 
 
2010
Wat we voor ogen hadden met het jeugdzeilen om in 5 jaar tijd te bereiken is nu al na 3 jaar bereikt. Het is niet alleen CCZ (en WV Spakenburg) die in 2011 met een jeugdzeilprogramma verder gaan. Hellecat en KZV Monster hebben in 2010 twee bijzonder succesvolle open dagen gehad en besloten om ook verder te gaan. Ook ZV Noordwijk gaat haar jeugdprogramma opnieuw leven inblazen. KZV Wassenaar gaat ook door, maar blijft alleen binnen de vereniging zeilen. Eerst maar even de situatie binnen CCZ. Met 14 kinderen en af en toe drie invallers was dit jaar de opkomst weer maximaal.
Het gehele jaar 2010 wordt besteed aan het verkrijgen van een vergunning voor de bouw van een nieuw clubgebouw op het Meer, want wijziging van het bestemmingsplan levert heel veel vertraging op.
Op de Noordzee wordt dankzij het initiatief van Frits Jongepier en Martin Adriaanse een rupsvoertuig in gebruik genomen, waardoor het niet langer nodig is om met 5 personen een catamaran terug te duwen naar de locatie. Dankzij de rups kan dat nu op het gemak met 2 personen, zodat de vele senioren nog jaren met plezier door kunnen zeilen.
 
2011
De algemene ledenvergadering wordt dat jaar goed bezocht, want maar liefst een kleine 40 leden nemen de moeite om te komen.
In mei organiseert topzeiler Sjoerd Hoekstra een clinic voor de A-catzeilers, welke één dag te weinig wind en één dag te veel wind heeft. Toch een geslaagd evenement, dankzij het prachtige zonnige weer.  
Ook de F18-zeilers hebben een prima clinic dankzij de inspanningen van Menno Vercouteren.
Eindelijk krijgt de club van de Gemeente Goes toestemming voor de bouw van een nieuw clubgebouw. Voorjaar 2011 wordt het opgeleverd.
André Olijslager weet de Gemeente Veere mild te stemmen, want we krijgen ook toestemming voor het plaatsen van 5 nieuwe containers op de zeelokatie. De club is Fred Hillebrand eeuwig dankbaar, omdat hij wederom uitstekend materiaal regelt voor onze club. Ook het vierde jaar van het jeugdzeilprogramma is weer een groot succes geworden. Het nieuwe clubgebouw voor de jeugd is een fantastische aanwinst, waar vooral in het najaar intensief van gebruik is gemaakt. Met 13 kinderen in het voorjaar en 15 kinderen in het najaar was dit jaar de opkomst weer maximaal. Van dit aantal zijn er 7 eerstejaars aanmeldingen. Deze aantallen leiden tot een tekort aan boten voor nieuwelingen (zij die minder dan 12 trainingsdagen hebben gevolgd). 
In totaal heeft CCZ nu 25 jeugdleden. Het jeugdwedstrijdzeilen was succesvol. Het NK Dragoon had 17 deelnemers en was de grootste klasse op het NK Hobie. De wedstrijdteams hebben wedstrijden gezeild in Hellevoetsluis (2x), Carnac, Noordwijk, België (2x) en Oostenrijk. De Dutch Dragoon Cup waarin getraind mag worden tijdens de wedstrijden werd met 26 jeugdboten het grootste catamaran jeugdevenement ooit in Nederland.
 
2012
Dankzij de sponsoring van BAM Woningbouw en de uitgifte van € 15000 euro aan obligaties kan er in Vrouwenpolder in 2013 een nieuw clubgebouw gebouwd gaan worden, want in de buitengewone ledenvergadering op 25 november krijgt het bestuur toestemming van de leden.
Guus Florusse organiseert  de ‘Jeugd op Zee-week’ met veel succes. Met het uitmuntende programma van bezoek aan zeilmakerij North, bezoek van KNRM en reddingsbrigade, BBQ, overnachten etc. heeft de jeugd zich prima vermaakt.
De aansluiting op de Banana Beach Trophy werkte kennelijk ook erg goed, want er zijn maar liefst 17 deelnemende catamarans, waaronder enkele jeugdboten. Het hoge aantal catamarans is ook te danken aan Bart Teurlings, die samen met enkele andere leden een tocht organiseert van het Meer naar de zeekokatie. Enkele leden zijn zo enthousiast, dat zij hun catamaran permanent op het strand gaan stallen. Opmerkelijk is dat bananeneter Geert Schouten zelf niet aanwezig is i.v.m. vakantie. Sinds het najaar is er sprake van een echte jeugdvloot van 5 clubcatamarans, bestaande uit 4 Dragoons en een Hobie 16. Dit maakt verdere groei makkelijker.De Dutch Dragoon Cup is met 29 jeugdboten weer een succesgeweest. Dankzij inzet van de voorzitter is er in de PZC veel publiciteit geweest: http://www.pzc.nl/video/article11865197.ece Pieter Baan weet extra bezoekers naar onze website te trekken, dankzij de Partnerruil-dagen. Op enkele data kunnen zeilers bij elkaar op de catamaran stappen om zo ervaringen over het zeilen uit te kunnen wisselen en te delen. Dit levert in ieder geval voor Pieter zelf een fantastische zeildag op met Albert Walrave. Na jaren van proberen om parkeerplaatsen te regelen via de Gemeente Veere lukt het nu afspraken te maken met de beheerder van Camping De Zandput. Dat jaar worden 25 parkeerpasjes verstrekt aan de ligplaatshouders van de Catclub. 
 

2013
Bij het opzetten van het hek en het zomer gereed maken van de club hebben we wederom mogen rekenen op een fantastische opkomst. Het is net als voorgaande jaren een gezellig moment, waarin we elkaar terug zien na een lange winter. Het zeilseizoen is laat op gang gekomen, waarbij de factoren koud voorjaar en de nieuwbouw activiteiten zeker een rol hebben gespeeld. Later zijn we getrakteerd op een mooie zomer met vaak goede zeilcondities. Door de opening van het nieuwe clubgebouw en de viering met 80 personen van het 25-jarig jubileum, kunnen we terugkijken op een mooi zeilseizoen met vele initiële en vaste hoogtepunten. De inspanningen van afgelopen jaren om meer activiteit in de (Zee)club te krijgen lijkt bestendig te zijn. Dat we progressie maken in de kwaliteit bij het organiseren van activiteiten wordt bevestigd als we kijken naar het verloop van de toertocht Meer/Zee en de integratie in de Zee-activiteiten. Ook de gehouden ‘rescue-oefening’ met aansluitend een feest was een overtuigende, succesvolle en verbeterde editie. Wat betreft de gebruikskenmerken van het nieuwe clubgebouw kan gesteld worden dat door de open structuur, het grote terras en de doorzichtige balustrade de betrokkenheid vanuit het clubgebouw met de zeil-activiteiten en vice versa verrassend positief zijn. Over het wedstrijdzeilen kan gemeld worden, dat er over het gehele seizoen iets minder deelnemers waren, maar dat het wel opmerkelijk is dat we een recordopkomst hebben mogen optekenen bij de Bam-Beach met 25 deelnemende boten. Het A-Cat weekend, een open wedstrijd met deelnemers van buiten de club, heeft daarentegen ook een grote opkomst laten zien met 13 A-Cats en was hiermee een zeer succesvolle editie. Ook de tweede editie van de Jeugdweek op Zee is wederom een succes- en waardevolle week geweest dankzij Guus Florusse en Rob van den Broek. Zaterdag 3 augustus, hebben Guus Florusse en Michel Huijbregtse een heldendaad verricht door 2 leden van onze club te redden uit een zee met metershoge golven en ruim 6 Bft wind. De catamaran was 2x omgeslagen en 2x recht getrokken. Bij de 2e keer recht trekken was Piet Hendrix van de boot afgedreven en kon er niet meer bijkomen. Op de catamaran nam Jan van Gorsel de beslissing om de boot weer om te laten slaan, omdat alleen zeilen niet te doen was en beide zeilers binnen zichtafstand van elkaar. Door oplettendheid aan de wal werd snel alarm geslagen en de rib met Guus en Michel zette koers naar de drenkelingen. Daar aangekomen zagen ze tot hun schrik maar 1 i.p.v. 2 zeilers op de omgeslagen cat. Gelukkig werd de 2e snel gevonden en werd de situatie ingeschat. Er werd besloten om de mensen te redden en de cat te laten gaan vanwege de heftige omstandigheden. De cat is later door de KNRM aan de wal gebracht. Gelukkig is het voor de zeilers goed afgelopen. Zaterdag 10 augustus organiseerden Pieter de Laet en Andreas Jesper wederom de Mosselrace. Dit doen zij al weer enkele jaren met veel succes, waardoor het aantal kilo's mosselen inmiddels is opgelopen tot 40 kilo! Ook  het toetje vond gretig aftrek: Dame Blanche!!!!   

Erwin Kerstens en Jaap Straakenbroek winnen lokaal, nationaal maar ook internationaal vele prijzen: 
Erwin: 4e NK A-Klasse -> 1e Nederlander 3e NK F16 (met Denise Hillebrand) (N.B.: vorig jaar 1e met Jaap) 11e WK F16 (met Denise Hillebrand)   
Jaap: 5e NK A-Cat , 2e Nederlander 4e NK F16 met Thomas Schouten (16jr.), 3e Nederlander op de Raptor 16e WK F16 met Esther Hillebrand (15jr?) op de Raptor Samen: 3e Ronde Tiengemeten op de Eagle 20 Carbon 15e Ronde om Texel op de Eagle 20 Carbon 1e Catclub Zeeland Zeecompetitite     Nu we een schitterend nieuw clubgebouw hebben zal nog meer als voorheen gewaakt moeten worden, dat we in eerste instantie een zeilclub zijn en dat de leden de faciliteiten niet hoofdzakelijk gaan gebruiken als vakantiewoning. Tevens blijft een aandachtspunt voor de komende tijd de orde en netheid in het clubgebouw en in de containers. Meermalen zijn hier irritaties over ontstaan. Wat een belangrijk punt van verbetering blijft, is het feit dat een vast klein deel van de leden de grootste actieve algemene bijdrage levert aan het clubleven en al wat hier bij hoort. De groep leden met aanhang welke bijna enkel gebruik maakt van de clubfaciliteiten zonder zich dienstbaar op te stellen of zich niet concentreert op het zeilen is (te) groot en staat niet in verhouding met de actieve kern.   

Veerse Meer 2013
Begin maart hebben we onze jaarlijkse klusdag gehouden (snoeien, opruimen, zonnepaneel installeren, schoonmaken, etc.) en na de ledenvergadering zal gezocht worden naar een behoorlijk aantal vrijwilligers om de bosrand drastisch te gaan snoeien. Het is wederom een behoorlijk druk maar ook mooi zeilseizoen geweest – 13 wedstrijddagen met soms 2 tot 3 manches en een spannend einde met Rudi Waterschoot als winnaar. Na vele jaren tweede plaatsen nu eindelijk een eerste plaats voor Rudi in het eindklasement van de competititie, maar ook nog eens overtuigend winnaar van Ronde Veerse Meer! Dus de aanhouder wint!
Het jeugdzeilen was dit jaar wederom een succes en dit vooral vanwege de enthousiaste inzet van onze jeugdtrainers,die gezamenlijk ook de organisatie van de Dragooncup voor hun rekening namen. Bij deze nogmaals bedankt. ·
We hebben in 2013 helaas te maken gehad met een inbraak. Het toegangshek en een zijdeur van het nieuwe gebouw werden geforceerd en men heeft onder andere de grasmaaier en een aggregaat gestolen. We zullen bekijken hoe we het één en ander nog beter kunnen beveiligen. 
We zijn nu ook in het bezit van een koelkast en de mogelijkheden voor een ECO-toilet worden onderzocht door Henk Nieboer.
De maatregelen, die we hebben genomen om het terrein voor het clubgebouw te ontzien hebben een gunstig effect gehad.  De regels m.b.t. het berijden van het terrein met auto’s blijven daarom van kracht. De toertocht van het Meer naar de Zeelokatie was ook weer een succes en zal naar alle waarschijnlijkheid ook in 2014 weer gehouden worden. De wedstrijd op zaterdag was goed georganiseerd,  jammer dat de tweede  manche kwam te vervallen vanwege de weersomstandigheden; na afloop was er echter een uitstekende barbecue. 
Gezien de drukte op sommige zeildagen, verdient het aandacht om tijdens het op- en aftuigen de “landingsstrook” zo snel mogelijk vrij te maken.
Dit jaar was wat maaien en schoonhouden betreft van de ligplaatsen niet goed verlopen. Zeker 20 leden zijn ernstig in gebreke gebleven  en daarom aangeschreven door het bestuur. Het onderhoud zal in 2014 absoluut beter moeten.